Protecció de dades. Còpies de seguretat

En aquesta pràctica reflexionarem sobre la importància de fer còpies de seguretat.

Per on comencem? Visualiza aquest vídeo on es parla de segrest de dades. Reflexiona:

  • Has perdut dades alguna volta?
  • Tens còpies de seguretat?
  • A part del segrest de dades, pensa en altres tipus d’accidents en els quals pots perdre dades.

Per on seguim? Llig la informació que apareix en aquest enllaç. Un dels consells bàsic és tindre còpies de seguretat de les dades. En un sistema ideal, hauríem de tindre còpia en un dispositiu d’emmagatzemament extern i en núvol (o en una localització física diferent).

  • 1a opció: fes una ullada per diferents tendes on-line on podríes comprar un disc dur extern.
  • 2a opció: fes una ullada a aquest article que parla de sistemes NAS

A banda de la infraestraestructura per a fer les còpies, és important la periodicitat de les còpies i la disciplina de fer-les continuades en el temps. No val molt tindre una còpia de fa un any.

  • Busca com fer còpies periòdiques per al teu PC segons el sistema operatiu que tens.
  • Busca si tens activat les còpies de seguerat en el teu mòbil i on s’emmagatzemen.

I ara què? Realitza un document resum on es puga reflectir quins mecanismes de seguretat tens implementats per tots els teus dispositiu i els que hauries de tindre. Així mateix apunta on pots trobar informació per a activar les còpies de seguretat periòdiques en el 2n cas. El document resultan

Bola màgica

En aquesta pràctica farem l’app de bola màgica. Pot recordar a Siri o Cortana o Alexa, … però és tan intel·ligent com ells?

Per on comencem? Analitza la imatge de baix. I intenta contestar les següents preguntes:

  • Quin és el comportament de l’app? Què fa l’app? Com s’utilitza?
  • Quins elements gràfics fan falta?
  • Quins recursos extra fan falta?
  • Quins esdeveniments s’implementen?

Per on seguim? Fes una ullada a aquest tutorial. Encara que està en anglès, analitzant les fotos pots fer-te una idea de què s’ha de fer. A més tens aquest vídeo on s’explica la implementació (només la part de sensor de moviment, la implementació de l’esdeveniment de botó és similar). Reflexiona:

  • El comportament de l’app és intel·ligent?
  • La resposta per part de l’app té correlació amb la pregunta de persona usuària?

I ara què? Crea un nou projecte en AppInventor. Fes captures de pantalla del disseny de part gràfica i de la part d’implmentació. A més inenta fer un vídeo de l’app funcionant en el teu mòbil. Ja pujaràs els fitxers quan la plataforma d’AULES estiga operativa.

Infografia DNIe

En aquesta pràctica anem a plasmar en una infografia les característiques del DNIe

Imatge del DNIe 3.0 publicada en la pàgina oficial
Imatge connectivitat del DNIe 3.0 publicada en la pàgina oficial

Com comencem? La setmana anterior hem estat fent pràctiques de xifrat simètric, assimètric i signatura de documents. Al següent enllaç podeu trobar informació de resum sobre els conceptes vists en classe.

Com seguim? Llig la informació relativa a la seguretat del dnie que està publicada pàgina web oficial. Busca informació d’ús del DNIe en transaccions electròniques. Un dels apartats més interessants és el relatiu a les FAQ.

I ara què? Amb tota la informació, dissenya i realitza una infografia explicant la utilitat del DNIe en les transiccions electròniques, incloent els conceptes de xifrat i signat d’informació vist en classe. La infografia la pujaràs a la plataforma d’AULES quan estiga operativa.

Tríptic. Recerca d’informació. Riscos psicològics

En aquesta pràctica seguirem treballant en el projecte del tríptic dels riscos de l’ús excessiu de les TIC. Ens centrarem en els aspectes psicològics.

Hem de buscar informació contrastada per tal d’incloure en el tríptic. Per això, hem de tindre clar com hem de buscar la informació. En la següent imatge tens el procés de pensament que es fa una persona crítica que cerca informació.

Per on començem? Llig la imatge baix d’aquestes línies i intenta entendre-la. Reflexiona si sabries aplicar els criteris exposats. No t’apures, al principi és difícil, és qüestió de pràctica.

I ara què? Busca els efectes/riscos psicològics que pateix una persona que utilitza en excès les TIC (ordinador, tauleta, mòbil, consoles de vídeojocs, etc).
Aplica els criteris exposats en la imatge superior:

  1. estàs d’acord amb el que estàs llegint?
  2. la pàgina d’on estàs traent la informació és fiable?
    • és d’un organisme oficial?
    • és d’una persona reconeguda en aquest camp?
    • és d’una revista relacionada amb aquest camp?
  3. hi ha altres pàgines on s’explica o complementa la informació trobada?

Per últim? En un document de text, anota els potencials riscos amb les teues paraules i busca una imatge representativa. Anota la pàgina o pàgines web d’on has tret la informació. La informació la pujaràs a la plataforma d’AULES quan estiga disponible.

Protecció de dades. Petroli S XXI

En aquesta pràctica anem a reflexionar sobre les dades que oferim a Internet.

Per on començem? Visualitza aquest vídeo. És molt curtet. Reflexiona sobre les següents preguntes:

  • Quines són les preguntes que t’has de fer a l’hora de donar les teues dades?
  • En quines ocasions t’has donat d’alta en algun servei sense parar compte en aquests aspectes?
  • Quin és el fi últim de tota aquesta ingenieria?

Per on seguim? Llig la informació que apareix en aquest enllaç. Reflexiona sobre les següents aspectes:

  • Les contrasenyes que fas servir compleixen amb els consells?
  • Revisa una mica el navegador, així com les xarxes socials que estas utilitzant, estàs d’acord amb la inforamció que guarden sobre tu? Pots canviar-lo?
  • Què és Llista Robinson? S’inscriuriria algun membre de la família? Per què?

I per últim? Visualitza aquest vídeo sobre dret a l’oblit i llig aquest article sobre esborra l’imprenta digital. Reflexiona sobre les dades teues que has pujat en algun moment i que ara t’agradaria esborrar definitivament. Són poques o moltes?

Prepara un document amb una taula de 3 columnes. En la primera fica l’aspecte que has de millorar; en la segona quin perill representa tindre aquest aspecte de la forma que ho tens; i en la tercera les accions concretes per a solventar l’aspecte mencionat. La informació la pujaràs a l’aula virtual quan estiga disponible

Hola, món!

El meu nom és Sanja Dabic. Sóc professora d’informàtica en IES JB Porcar (Castelló).

Durant molt de temps he estat pensant sobre la idea de crear un blog com un espai on deixar constància del camí d’aprenentatge que estic recorrent dia rere dia, curs rere curs.

Aquest blog naix amb quatre interessos. D’una banda, serà un espai on compartiré les meues experiències docents on faré reflexions sobre algunes de les propostes didàctiques que portaré al terme dins d’aula. A més, publicaré propostes sobre diferents aspectes d’actualitat relacionats amb la docència i millora de la tasca docent. D’altra banda, serà un repositori de material per a la resta de comunitat on deixaré propostes didàctiques guiades per a implementar a l’aula. Per últim, publicaré posts perquè l’alumnat tinga accés a les pràctiques fins que estiga la plataforma d’AULES disponible per a ells.

"edutictac.es